Kesä
on kotimaan retkeilyn parhainta aikaa, varsinkin kun aurinko paahtaa ja
lämpö mahdollistaa väliuinnit sinisiin järviin ja lähteenjäätäviin pohjoisiin jokiin.
Tänäkin kesänä tein matkaa Ruijaan, tällä kerralla Varangin niemimaalle reittiä
Utsjoki-Vesisaari-Kiberg-Vuoreija-Hamningberg. Ja antoisa reissu se olikin.
Hamningbergin kahvilan seinässä olevassa kyltissä lukee ”End of Europe. Hamningberg”. Siihen päättyykin kovin kapoiseksi
käynyt päätie ja kiviviidakoksi muuttunut maisema ja oli syytäkin kääntyä takaisin.
Kuten tunnettua, Hamningberg on autioitunut kalastajayhteisö, josta on tehty
kesälomapaikkaa ja turistikohdetta nuorten keski-ikäisten perheiden voimin. Kylästä
on tullut kakkoskotien eli kesämökkien yhteisö. Kalatehtaan talo on kokonaan
uusittu ja kahvilasta saa kahvia, maukasta kalasoppaa ja matkamuistoja, kuten
T-paitoja ja lippiksiä ”End of the Road”, tien loppu -logolla. Porot kulkevat vapaana
vuonon pohjukassa aivan kuin turisteja varten ja aallot lyövät korkealle,
ollaanhan armottoman Barentsin meren äärellä. Ei ollut paikkaa missä olisi
voinut kastautua mereen, harmi. Kahvilan venekin piti vintturilla nostaa aalloille.
Museoituneesta
kalastajakylä Hamningbergistä on matkaa jo 1300-luvun alkupuolella rakennettuun
linnoitussaari Vuoreijaan eli Vardöhön vain 43 km, mutta koska tie on osin
hyvinkin kapea ja kiemurainen, matka kestää pidempään kuin voisi arvata. Kaupunki
eli 1700‒1800-luvulla vilkasta pomorikaupan eli Vienanmeren venäläisten ja
norjalaisten välisen vuorovaikutuksen aikaa. Aktiivista kanssakäymistä
Vuoreijan ja läheisen Kibergin ym. rantakylien väen ja venäläisten kesken oli aina
1910-luvulle saakka, ja osin vielä sen jälkeenkin.
Yksi
upeimmista muistomerkeistä, mitä ylipäätään olen nähnyt, on Vuoreijan rannassa
sijaitseva Steilneset-muistomerkki.
Se on vuosina 1600‒1692 Finnmarkussakin riehuneissa, kirkon organisoimissa
noitavainoissa tuomittujen muistoksi rakennettu kaksi-osainen monumentti. Kokonaisuuteen
kuuluu kapea ja pitkä, laivaa muistuttava rakennelma, jonka hämärässä, mustaksi maalatun käytävätilan seinissä on
kaikkien 91 surmatun nimet ja tuomiotiedot; seinillä on myös pieniä sellin ikkunaa
muistuttavia tirkistysaukkoja ja hämyisiä lamppuja. Vaikuttava näkymä.
Noituudesta
tuomituista 91 oli naisia 77 ja miehiä 14; heistä oli norjalaisia 4/5, loput
alueen saamelaisia. Tuomituista naisista oli valtaosa norjalaisia, 14
miehestä enemmistö oli taas saamelaisia. Iso osa naisista oli naimisissa, muut
leskiä ja naimattomia. Kuten muuallakin Euroopassa ja Pohjoismaissa, noitakuulusteluihin
liittyi myös kidutuksia: täällä syytettyjä heitettiin mereen ja jos he
upposivat, he olivat syyttömiä, jos taas kelluivat, he olivat noitia. Syytetyt
(kaikkiaan 135) olivat kotoisin Vesisaaren ja Vuoreijan yhteisöistä tai lähialueiden
kylistä.
Muutama esimerkki tuomituista:
Syytettynä
oli muun muassa Räätäli-Kristian, varakas mies, joka omisti mm. 80 taalaria,
venevajan, turvetalon ja kolme kalankuivaustelinettä. Häntä syytettiin noituudesta,
jota hän oli harjoittanut yhdessä saamelaisen Morten Olsenin kanssa. Kristianin omaisuus
tuomittiin kruunulle ja hänet poltettiin paaluun kiinnitettynä 1601 Vuoreijassa.
Kaverinsa Morten, jolla oli omaisuutta 27 yksikköä hopeaa, sai myös syytteen,
menetti henkensä polttamalla ja omaisuus siirtyi kruunulle.
Vaimoihminen
Anne taas heitettiin mereen. Hän ei kuitenkaan hukkunut vaan jäi kohtalokkaasti
kellumaan ja poltettiin siitä hyvästä 1610. Tuomion julistamisen myötä puolet
hänen ja miehensä omaisuudesta vietiin kuninkaalle. Annen tavoin Siiri Nuutintytär
heitettiin mereen, mutta hänkin jäi kellumaan kuin korkki. Osa kidutetuista syytetyistä
tunnusti noituneensa, loitsuneensa tai mananneensa kuolemaa ja sairautta
lähipiiriinsä kuuluville aikuisille, lapsille tai eläimille, saaneensa
paholaisen merkin ruumiiseensa, muuttuneensa korpeiksi tai muiksi eläimiksi, omistavansa
noitarummun, oppineensa noitataidot juhannusyönä, osaavansa tehdä vedestä
voita, upottaneensa laivoja ja nostattaneensa myrskyjä noitakonsteillaan, seurustelleensa
paholaisen kanssa tai juoneensa ja juhlineensa muiden noitien kanssa Vuoreijan
lähellä Ballvollenilla tai lentäneensä jouluaattona Bergenin lähellä olevalle Lynderhornin
tunturille – kuten Siiri-parka, mikä oli kuolettavan raskauttava todiste
noituuden harjoittamisesta. Vaikka tunnustikin tivatun noituuden, ei armahdusta
tullut. Siiri poltettiin paaluroviolla 1621 monen muun ’noidan’ tavoin.
Monumentti-veneen seinämien tummanpuhuva muotokieli viestii yksilöistä, jotka kohtasivat
kaikkitietävän herruuden, mielivallan ja taikauskon siivittämän noitavainon. Karu kerronta jatkuu monumentin toisessa osassa, loistavasti rakennetussa
mustassa laatikossa, jonka sisäpuolella ulisee haavemaisesti alituisen tuulen voimasta; lyhyt käytävä avaa näkymän lasitettuihin
seiniin, joista näkyvät ympäröivät tunturit ja meri. Keskellä tilaa on betoninen kehikko,
jonka keskellä on tulta palava puutuoli, katonrajan ovaalit peilit heijastavat ikuista
tulta. Kerrassaan upea muistomerkki, niin mainiosti symbolisesti oivallettu ja luontoa
mukaillen toteutettu. Menkää kokemaan!
Matkani
ei pääty tähän, vaan jatkan kulkuani Kibergiin, kivenheiton päähän merenalaisen
tunnelin päässä olevasta Vuoreijasta. Tien mutkasta näkyy jo punainen,
kaksikerroksinen koulu. Se on nykyään partisaanimuseo. Kaarran pihaan, jossa on
kaksi kivistä muistomerkkiä: toinen venäläisten kiitosmuisto Kibergin partisaaneille,
toinen Norjan valtion kiitoksin kirjailtu kivi norjalaisille
vastarintaliikkeen uhreille. Että voi olla erilainen käsitys partisaaneista
kuin Lapissa ja Itä-Suomen rajaseuduilla. Norjalainen partisaanitoiminta muistuttaa enemmän Ranskan vastarintaliikkeen
toimintaa kuin sitä tuhoavaa partisaanitoimintaa, mitä me tunnemme.
Saksan miehitettyä Norjan lähti Neuvostoliittoon Itä-Varangilta yhteensä noin sata henkilöä
pääosin vuosina 1940‒41. Heistä 67 oli Kibergistä. Mukana oli myös
suomensukuisia Halvareita ja Heikkilöitä. Poliittinen tausta ja muutenkin
vanhastaan läheiset vuorovaikutussuhteet Muurmannin rannikolle olivat omiaan innostamaan
lähtöön. Sitä paitsi, Muurmannin rannikko oli houkutellut jo
1800-luvulla norjalais-suomalaista väkeä Kalastajasaarennolle ja
itäisemmillekin alueille, muun muassa Uuran kylään. Lähtijöiden pontimena oli myös fasismin
vastustus ja haluttomuus alistua natsi-Saksan miehityshallinnon komentoon.
Ensimmäinen
norjalaisia käsittävä partisaaniryhmä tuli Varangille syyskuussa 1941 ja se
käsitti 13 miestä. Tavallisesti ryhmissä oli kolme sissiä, mukana saattoi olla
myös naisia, etenkin radisteina. Viidellätoista ryhmällä oli
radiolähettimet ja toiminta ulottui Paatsjoelta Tromssan seuduille. Partisaanit
tiedottivat saksalaisista joukoista, asemista ja laivoista. Arvellaan monen
saksalaisaluksen päätyneen pohjaan juuri norjalaispartisaanien ilmiantojen perusteella. Koska
partisaanit olivat paikkakuntalaisia, he saivat usein apua, ruokaa ja
piilopaikkoja paikallisilta siviileiltä.
Pari
esimerkkiä partisaanitoimintaan osallistuneista: Kibergiläinen tyttö Bogny Eriksen
oli vuonna 1940 vain 15-vuotias, kun hän lähti Neuvostoliittoon perheensä
mukana. Siellä hän kouluttautui radistiksi ja toimi Murmanskin
partisaaniosastossa joulukuusta 1941 vuoteen 1945. Hän selvisi sodasta ja jäi nähtävästi
Neuvostoliittoon. Dagny Loe oli taas 28-vuotias berlevågilainen, joka auttoi
partisaaneja näiden iskuissa saksalaiskohteisiin. Saksalaiset pidättivät hänet
elokuussa 1943 ja hänet passitettiin pakkotyöhön Saksaan. Hän pääsi todennäköisesti palaamaan sodan
jälkeen Norjaan.
Saksalaisia
harmitti kovasti sissien toiminta ja he organisoivatkin 1943 operaatio Keskiyön auringon. Sen seurauksena 22
siviiliä tuomittiin kuolemaan, 14 heistä tuli Varangin alueelta. Yksitoista
hakattiin hengiltä lähellä Kirkkoniemeä ja noin 40 siviiliä tuomittiin pitkiin
vankeusrangaistuksiin.
Sodan
päätyttyä norjalaisista partisaaneista vaiettiin. Vasta kylmän sodan päätyttyä uuden
(nykyisen) kuninkaan Harald V:n toimesta 1992 valtio pyysi anteeksi ja palautti toiminnassa mukana olleiden kunnian. He saivat
muistokivensä ja museonsa. Myös Kirkkoniemen keskustassa on aiheeseen liittyvä
patsas: venäläisten Norjan vapauttajien näköispatsas. On kyllä hämmentävää,
kuinka erilainen suhtautuminen miehitetyssä Pohjois-Norjassa oli
venäläisiin verrattuna suomalaisten asenteisiin.
Niille, jotka ovat kiinnostuneita historiakerronnan monista puolista, tervemenoa Itäiseen Varankiin!