Neuvosto-Karjalaan siirtyi noin 32
000 suomalaista vuosien 1918‒1938 aikana. Kaikki eivät kuitenkaan jääneet tai
voineet jäädä tasavaltaan pakkosiirtojen, puhdistusten ja vainojen takia. Enimmillään
suomalaisia oli kirjoilla Karjalassa 1930-luvun alkuvuosina, vajaa 14 000.
Toinen suuri suomalaispakolaisten keskittymä oli Leningradin alueella. Pietarin
kaupunki oli houkutellut suomalaisia jo 1880-luvulla siinä määrin, että se oli
Helsingin jälkeen suurin suomalaisasutuksen kaupunki. Punapakolaisjohtajat sen
sijaan pyrkivät vallan keskukseen Moskovaan, missä he alkoivat innokkaasti
ujuttautua valtarakenteisiin.
Suomi työnsi tavallisia
suomalaisia pakolaisiksi
Neuvosto-Karjalaan siirtyneet
suomalaiset olivat poliittisia ja taloudellisia pakolaisia; enemmän
jälkimmäisiä kuin edellisiä. Poliittisen historian tutkimuksissa on keskitetty
pääosin 1918 sodan poliittisiin pakolaisiin, ennen muuta johtomiehiin, mikä on
vinouttanut kuvaa pakolaisten lähtösyistä: poliittiset motiivit ovat
ylikorostuneet ja leimanneet kaikki pakolaiset ”tulipunaisiksi kommunisteiksi”.
Neuvosto-Karjalaan ja Pietarin
alueelle pääosin laittomasti eli käytännössä salaa metsien kautta tai veneillä siirtyneiden
naisten omaelämäkerralliset kertomukset kertovat kuitenkin toista: valtaosa
pakeni Suomesta työttömyyttä ja nälkää pakoon.
Eräs Karjalaan päätyneistä naispakenijoista
on muistellut, kuinka hänen työpaikallaan osuuskaupassa koottiin listaa
poliittisesta suunnasta; olitko punainen vai valkoinen? Muistelija kirjoitti ”en
kumpaakaan”. Mutta sitten huhuttiin, että hänetkin tullaan pidättämään ja ystävien
painostuksesta hän siirtyi Venäjälle. Pelko vankilaan joutumisesta ja ystävien painostus
veivät hänet rajan yli. Siellä ei ollut muuta työpaikkaa tarjolla kuin puna-armeija.
Siinä yhteydessä häntä vaadittiin allekirjoittamaan Neuvostoliiton kansalaisuusanomus. Käytännössä se esti paluun Suomeen.
Itsenäistynyt, poliittisesti
rikkiammuttu ja taloudellisesti syvästi eriarvoistunut Suomi ei pystynyt
tarjoamaan pakolaisille elämisen mahdollisuuksia, ei työtä, ei toivoa. Niitä
lähdettiin hakemaan yliampuvan bolsevistisen propagandan kiihdyttäminä itärajan
taakse.
Huutolaisia ja
lapsityöläisiä
Suomalaisten pakolaisnaisten perhetaustat
olivat keskenään hyvin samansuuntaisia: suurin osa oli lähtöisin Suomen itäisiltä
ja pohjoisilta alueilta, Kannakselta, Raja-Karjalasta, Oulun läänistä, Lapista.
Kun Moskovan valot kutsuivat punajohtajia, Karjala veti puoleensa tavallista syrjäseutujen
väkeä.
Pakolaisnaiset olivat nuoria tai
varhaisessa keski-iässä olevia, köyhää väkeä maaseudulta, kalastuskylistä tai
pienistä saha- ja teollisuusyhteisöistä, vähäisen koulutuksen omaavia, osa työväenyhdistysten
naisosastojen jäseniä. Juuri tätä ryhmää 1900-luvun alkupuolen sodat, poliittiset
kriisit ja taloudelliset lamat riepottelivat pahimmin. Turvajärjestelmiä ei ollut.
Oli lähdettävä sinne, missä arveli selviävänsä. Kukaan lähtijöistä ei tiennyt,
mihin pahuuden ja väkivallan syvyyksiin tuo luvattu onnenmaa vajoaisi.
Vajoaminen väkivaltaan alkoi kyllä jo 1917 vallankumouksesta, mutta uskottiin
sen olevan väliaikaista. Sitä se ei ollut. Päinvastoin väkivalta yltyi vuosi
vuodelta, ja räjähti käsiin 1930-luvun lopulla.
Monikertaistuva
työtaakka
Bolsevikit mainostivat suuriäänisesti
vapauttavansa naiset ns. tuottavaan tehdas-, saha- ja metsätyöhön ”ei-tuottavan”
kotityön, lasten ja vanhusten hoidon kolminkertaisesta ikeestä. Naisilta
edellytettiin rivakan stahanovilaisen palkkatyön lisäksi suurta panosta
maanpuolustukseen ja poliittiseen toimintaan: ”Paitsi sanitääritoimintaa, tulee
naisemme oppia myöskin ampumaan ja muuhun sotatoimiin” vaadittiin Neuvostonainen
-lehdessä asevarustelun kiihdyttämänä keväällä 1932. Vastoin lupauksia ja
toiveita jo Suomessa raskautettujen työläisnaisten taakka monikertaistui stalinismia
rakentavassa Karjalassa.
1920-luvun kokeilukaudella,
vapaan seksin ja kevyiden avioliittojen aikakaudella, naisten vapauttamisen
propaganda eli voiman vuosiaan. 1930-luvun alun naispolitiikan uudelleenarviossa
uudistukset heitettiin roskiin: neuvostonaiset olivat ottaneet vapautuspuheet
liian kirjaimellisesti, avioero- ja aborttiluvut nousivat huippuunsa, niinpä
palattiin konservatiiviseen ydinperhemalliin. Naisten paikka oli sittenkin
neuvostolasten synnyttäjänä: ”Eläköön punainen vauva!” julistettiin 1935.
Naisille autokratiat
ovat myrkkyä
Laajasti propagoiduista ohjelmallisista
lupauksista huolimatta jo Venäjän sisällissodan (1917‒1922) aikaisen
militarisoitumisen ja yhteiskunnallisen toimintakulttuurin maskulinisoitumisen
seurauksena naiset marginalisoituivat reserviksi, kiintiönaisiksi ja
avustajiksi sekä työelämässä, poliittisilla areenoilla että sosiokulttuurisessa
työssä. Myös venäläisen naisliikkeen pioneerit, sosialistifeministit,
menettivät valta-asemansa 1920-luvun alun murroksessa.
Bolsevikkien idoli Lenin
kirjoitti, että ”työväki ei pääse maailmanvallankumoukseen kuin kulkemalla
erehdyksen ja virheitten, tappioiden ja koettelemusten kautta.” Valitettavasti
yritykset, erehdykset ja koettelemukset toistuivat kerta toisensa jälkeen ja päätyivät lopulta
terroriin ja diktatuuriin. Naisille autokratiat ovat myrkkyä, sen joutuivat vastentahtoisesti
myös suomalaisnaiset todistamaan.
Suomi hylkäsi heidät
Kaikkiaan suomalaisia tuhoutui Stalinin vainoissa varovaisen
arvion mukaan noin 15 000. Kansallisarkistossa käynnissä oleva (2020‒2025)
hanke Suomalaiset Venäjällä 1917‒1964 tulee laskemaan tarkemmin heidän
lukumääränsä, mitä laskettavissa on. Itse
ilmiö, suomalaisten kokemushistoria, on kuitenkin tärkeämpi tutkimuskohde
kuin tilasto. On selvää, ettemme koskaan saa tietää aivan tarkkaa tietoa tuhoutuneiden
lukumäärästä, mutta meillä on jo tarpeeksi todistusaineistoa suomalaisten(kin)
kansanmurhasta. Siksi on panostettava substanssin, ei tilastoihin.
Karjalassa suomalaiset joutuivat lukumääräänsä nähden kärsimään
selvästi pahiten vainoista suhteessa tasavallan muihin etnisiin ryhmiin. Sehän
juontui siihen tosiasiaan, että suomalaiset johtivat Neuvosto-Karjalaa korostaen
suomalaista osaamista, tietotaitoa, järjestelykykyä, työkulttuuria. He suosivat
avoimesti suomalaista kulttuuria rakentaen Karjalaan sosialistista Suomea Kalevalan
perinnön kivijalalle.
Yksi järkyttävimmistä havainnoistani lähteitä lukiessani
oli, että vainon vuosina kukaan ei tullut auttamaan suomalaisia pakolaisia. Suomessa
seurattiin kyllä aktiivisesti sekä valtion että kansalaisjärjestöjen piirissä pakolaisten
vangitsemisia, karkotuksia ja puhdistuksia. Suomen valtion, kuin myös Skp:n,
toimet olivat kuitenkin minimaaliset ja paikoin olemattomat pakolaisten
pelastamiseksi leirituomioilta, orjatyöltä, kidutuksilta ja teloituksilta.
Pakolaiset jätettiin yksin, vaikka sekä Suomi että Neuvostoliitto olivat
Kansainliiton jäseniä jo 1930-luvun alussa ja siten sen ihmisoikeusjulistuksen
hyväksyjiä.
Suomen Neuvostoliiton lähetystöstä kommentoitiin
avuntarvitsijoita:
”He
ovat kaikin puolin vieras aines, josta mitä kiitollisimmin olisi päästävä eroon
– – maamme ei heitä tarvitse, ei taloudellisesti eikä poliittisesti.”
Nyky-Suomessa suhtautuminen pakolaisiin on muuttunut
huomattavasti, mikä on nähty ilahduttavasti Ukrainan pakolaisten
auttamishaluna. Asenneilmasto on muuttunut myös itään päin menneisiin suomalaisiin,
mitä osoittaa edellä mainittu Kansallisarkiston hanke, jonka tuloksia pääsemme
lukemaan viimeistään 2025, jolloin hanke päättyy. Harmittavasti hanke alkoi
vasta oman tutkimukseni ollessa jo raamissaan enkä ole päässyt hyödyntämään lainkaan
sen rakenteita ja verkostoja.
Ylpeys esti avunpyynnöt
Valtaosa pakolaisista alistui ja passivoitui vainojen
vuosina. Suomeen jääneet sukulaiset yrittivät saada punapakolaisia pois
diktatuurin ikeen alta, mutta vain vähäinen osa heistä saatiin palautettua Suomeen.
Monet pakolaisista ‒ jotka olivat jo muuttuneet ”sosiaalidemokraateista
kommunisteiksi” ja vannoneet Neuvostoliiton olevan uusi isänmaansa ‒ eivät
suostunut antamaan sitä ”iloa Suomen porvareille”, että olisivat pyytäneet apua. He
vaikenivat, kärsivät karkotettuina, kidutettuina ja nälkäkuoleman partaalla
olevina, ja hiljenivät lopullisesti tuhansien sorakuoppien reunoilla.
Vasta 1990-luvulla mielen salvat avautuivat ja pelko
hellitti, kun toisen ja kolmannen sukupolven suomalaispakolaiset ryhtyivät
toimimaan Memorial-ihmisoikeusjärjestössä ja penkomaan sukujensa saloja.
Akateeminen tutkimus vajaata
Sitten 1990-luvun Neuvostoliittoon paenneiden tarinoita
on julkaistu pääosin ei-dokumentoiduissa muistelmissa ja tietokirjoissa, sen sijaan
akateemiseen tiukkaan dokumentaatioon perustuvaa ja vertaisarvioilla testattua
tutkimustietoa kaivataan lisää. Itse olen lähestynyt pakolaisteemaa naisten
näkökulmasta syystä, että heidät on jätetty aikaisemmissa tutkimuksissa vain maininnoille,
varjoihin.
Nykyoloissa tutkimustyöt Venäjällä ovat haastavia
kylmenneiden valtiollisten suhteiden takia. Arkistoihin ja kenttämatkoille pääsy
on vaikeutunut merkittävästi. Historiaa korostava nyky-Venäjä ei halua muistella suomalaisten karseaa kohtelua neuvostovallan aikana. Venäjän nykyisiä oloja kuvaa hyvin se, että mainittu Memorial-järjestö
lakkautettiin ’länsimaisena agenttina’ 2021. Oman tutkimukseni osalta olin
onnekas, kun ehdin koota lähdeaineistoni ennen koronaa ja pakotteita.
Lähde: Maria Lähteenmäki, Punapakolaiset.
Suomalaisnaisten elämä ja kohtalo Neuvosto-Karjalassa. Gaudeamus. Helsinki
2022. (ilmestyy lokakuussa)
maria.lahteenmaki@uef.fi