Vaikka muuan ministeri väittää tietämättömyyttään
mitä sattuu, on akateeminen väki tähän aikaan vuodesta vasta siirtymässä kenttätöihin
eli keskittymään pääasiaansa eli tutkimukseen opetuksen, hallinnon,
pääsykokeiden ja ainaisen rahahaun tauottua hetkeksi, siis hetkeksi, kunnes
taas elokuussa työmuurahaisten kulku kääntyy Kuningatar Yliopiston huomaan.
Tähän alkukesään kuuluu myös
sellainen episodi, että viime syksynä isolla työllä keskeiseen kansalliseen
verovararahoitteeseen instituuttiin eli Akatemiaan lähetetyt hankehakemukset on
punnittu. Vaikka hakuprosessi kestää eri muotoineen ja sääntöineen melkein
vuoden, ovat hakemusten rahoittamispäätökset lähestulkoon arpapeliä, sattuman
kauppaa.
Kuvaavasti on käynyt useamman tutkijan kokemuksen mukaan niinkin, että
aikaisemman vuoden hakemus saattoi saada 5 pistettä, tänä vuonna 2 (maksimin
ollessa 6). Ainoa muutos eräässäkin uudessa hakemuksessa verrattuna edelliseen
esitykseen oli, että hakija hioi englanninkielisen hakemuksen kieltä, täsmensi
teoreettista raamia ja tutkijoiden työjakoa sekä luetutti hakemuksen todellisella
asiantuntijalla ennen sen jättämistä. Se oli varmaankin virhe: No, tuskin
sentään. Tosiasiallisesti kävi niin, että lausunnonantajat eli niin sanotut
”asiantuntijat” vaihtuivat eivätkä he pitäneet käsiinsä joutuneen hankkeen
tutkimusalasta lainkaan, antoivat alhaisen arvosanan ja pari ympäripyöreää
lausetta palautteeksi.
Todelliset asiantuntijat haussa
Rahoittajainstanssi vannottaa
kiven kovaan hakijoille, että kukin hakemus saa korkean tason
”asiantuntijapaneelin” arvion: jos saat huonon arvosanan, vika on sinun. Näin
asianlaita ei välttämättä ole lainkaan. Tämä sanottakoon lohdutuksena nuorille
tutkijoille: uskokaa vain itseenne ja ideaanne. On erinomaista avoimuutta, että
nykyään arvioitsijoiden nimet ovat näkyvissä palautekaavakkeessa, joten on
helppo tarkastaa kunkin ns. asiantuntijan asiantuntijuusala. Siksi on myös
erinomaisen helppo sanoa, että puhe ”asiantuntijoista” on monta kertaa muunneltua
totuutta; asiantuntija sattuu kohdalle vain sattumalta tai mahdollisesti
joissakin tapauksissa hakemus ohjautuu harkitenkin todelliselle asiantuntijalle.
Ensimmäinen ja tärkein strateginen elementti hakemuksen menestymisessä on siis sen pääsy todellisen asiantuntijan koriin; asiantuntijan, joka lähtökohtaisesti pitää tutkimusaihettasi tärkeänä. Tämä väite perustuu sille tosiasialle, että itse muodollinen hakemuksenteko on ohjeistettu nykyään niin yksityiskohtaisesti, ettei se voi muodostua ensimmäiseksi kynnyskysymykseksi.
Ensimmäinen ja tärkein strateginen elementti hakemuksen menestymisessä on siis sen pääsy todellisen asiantuntijan koriin; asiantuntijan, joka lähtökohtaisesti pitää tutkimusaihettasi tärkeänä. Tämä väite perustuu sille tosiasialle, että itse muodollinen hakemuksenteko on ohjeistettu nykyään niin yksityiskohtaisesti, ettei se voi muodostua ensimmäiseksi kynnyskysymykseksi.
Mutta miten määrittää
asiantuntija? Esimerkiksi historiassa – joka jakaantuu jo lähtökohtaisesti
hyvin moneen ja keskenään kilpailevaan koulukuntaan, genreen sekä
maantieteellisesti, temaattisesti ja temporaalisesti jakautuneisiin fraktioihin
ja hyvin moneen tiheämpään erikoistumisalaan
Antiikin historiasta globaaliin katsantoon – oman hakemuksen päätyminen todelliselle asiantuntijalle on lottovoitto
sinänsä.
On itsestään selvää, ettei mikään uskottava ja vakavasti otettava järjestelmä ei voi olla näin sattumanvarainen. Ei esimerkiksi ole mitään järkeä, oikeudenmukaisesta kohtelusta
puhumattakaan, että esimerkiksi arktisen alueen tutkimushanketta arvioivat keskiajan (kirkkohistorian) tutkija, Ranskan 1700-luvun lopun historiaa
ja venäläis-virolaisia suhteita tutkineet historioitsijat. Yhtä hyvin hakemus olisi voitu antaa fyysikolle tai arkeologille, niin suuri ero eri historian alan lähestymistavoilla, mallinnuksilla ja tulkinnoilla on toisiinsa nähden. Ei mitään ideaa, ei
mitään hyötyä kenellekään. Siinä menee hukkaa kallista aikaa ja rahaa sekä hakijalta,
taloushallinnolta, rahoittajalta että ns. asiantuntijalta. Tyhjää työtä kaikki tyynni. Toisaalta tällainen hakemusten random-heittely
mihin tahansa (historia ym.) koriin loukkaa hakijoita, antaa aivan vääränlaista
palautetta ja syö rahoittajan uskottavuutta, mutta asettaa noloon asemaan myös (ns.
väärät) asiantuntijat.
Toimikaudet yhteen ja vuorovuosihaku
Toimikaudet yhteen ja vuorovuosihaku
Tässä ei auta muu kuin kehittää
järjestelmää paremmaksi. On työlästä hakea ja saada asiantuntijoita suostumaan
arviointitehtäviin, mutta Akatemian hakuprosessi on niin tärkeä kansallisen tutkimuksen
innovoinnin näkökulmasta, että siihen on vain panostettava, ja sitä voi siitä syystä myös kritisoida. On tärkeää
tunnistaa, ketkä Suomen tiedekehtoa keinuttavat: rahoituspäätöksethän
vaikuttavat suoraan siihen, millaiselta tieteellinen tutkimuksemme näyttää muutamien
vuosien päästä. Siitä syystä on rakennettava järjestelmällisemmin ja
tarkemmalla syynillä ne korit, joihin hakemukset jaetaan. Jatkossa täsmäsijoittelu toisi paljon puhuttua tehokkuutta.
Helpostusta virkamiesten työhön taas voisi tuottaa se, että haku tapahtuisi vuorovuosittain: kaksi toimikuntaa tänä vuonna, kaksi ensi vuonna. Jos siihen ei päästä, niin yksittäiset hakijat/hankkeet voisivat hakea vain joka toinen vuosi eikä niinkuin nyt, että eri kokoonpanoissa haetaan joka vuosi usealla hakemuksella. Tällä menolla jo nyt yskivä järjestelmä tukehtuu. Kannattaa miettiä tätäkin ratkaisua. Johan meiltä loppuvat jo nekin harvat asiantuntijat, jotka enää vakavasti ennättävät paneutua arviointeihin.
Olen huomannut sellaisenkin nolon piirteen käytetyistä asiantuntijoista, että joillakin on hirmuisen pitkä luettelo niistä toimikunnista, missä he istuvat. Niitä luetellaan niinkuin ne olisivat meriittejä. Minä ainakin kavahdan kauas sellaisista "aiantuntijoista"; kaikki tietävät, että jos jollakin on tiede- ym. hallintotehtäviä paljon, hän ei ehdi tehdä itse tutkimusta eli on vieraantunut arkisesta tutkimuksesta ja siitä todellisesta tiedosta, mikä siellä on in ja mikä out. Tällaiset luulon varassa olevat hallintoammattilaiset kylmästi pois asiantuntijoista.
Helpostusta virkamiesten työhön taas voisi tuottaa se, että haku tapahtuisi vuorovuosittain: kaksi toimikuntaa tänä vuonna, kaksi ensi vuonna. Jos siihen ei päästä, niin yksittäiset hakijat/hankkeet voisivat hakea vain joka toinen vuosi eikä niinkuin nyt, että eri kokoonpanoissa haetaan joka vuosi usealla hakemuksella. Tällä menolla jo nyt yskivä järjestelmä tukehtuu. Kannattaa miettiä tätäkin ratkaisua. Johan meiltä loppuvat jo nekin harvat asiantuntijat, jotka enää vakavasti ennättävät paneutua arviointeihin.
Olen huomannut sellaisenkin nolon piirteen käytetyistä asiantuntijoista, että joillakin on hirmuisen pitkä luettelo niistä toimikunnista, missä he istuvat. Niitä luetellaan niinkuin ne olisivat meriittejä. Minä ainakin kavahdan kauas sellaisista "aiantuntijoista"; kaikki tietävät, että jos jollakin on tiede- ym. hallintotehtäviä paljon, hän ei ehdi tehdä itse tutkimusta eli on vieraantunut arkisesta tutkimuksesta ja siitä todellisesta tiedosta, mikä siellä on in ja mikä out. Tällaiset luulon varassa olevat hallintoammattilaiset kylmästi pois asiantuntijoista.
En tiedä, missä
määrin eri toimikuntien jäsenet voivat vaikuttaa asiantuntija-datapankin
kehittämiseen, mutta sekä hakijoiden että koko Suomen tiede-elämän etu olisi,
että heidät voitaisiin sitouttaa uudistamaan järjestelmää. Toimikuntien jäsenten toimiaika pitäisi lisäksi rajoittaa yhteen kauteen: tällaisena kilpailun aikana ei voi olla millän tavalla perusteltua, että samat ihmiset istuvat siellä jopa 9 vuotta. Pitkät kaudet korruptoivat systeemiä ja osaltaan heikentävät rahoittajan uskottavuutta ja avoimmuutta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti