Suomalaiset kertoivat menneinä vuosina mielellään tarinoita stalinistisen neuvostoajan kammottavasta systeemistä, missä työyhteisöissä toimi ilmiantajia ja urkkijoita, jotka syöttivät puolitotuuksia ja sepitettyjä syytöksiä ja epäilyjä pikkupomoilleen. Panettelun kohde joutui työstämään tekemättömistä virheistään raportteja ja selvityksiä, jotka siirtyivät pikkupomolta vähän ylemmälle hierarkian tasolla ja lopulta viskaalille, jolla oli valta tuomita viaton, leiman otsaansa saanut kohde leirille tai suoraan kuopan pohjalle. Useimmiten kohde haettiin kotoaan yöaikaan kesken levottoman unen.
Toisinaan jopa oma
lapsi, puoliso tai niin sanottu ystävä syyllistyi oman edun tavoittelussaan, naiiviuttaan tai
nahkansa pelastamiseksi ilmiantamiseen. Perätön ilmianto oli tuolloin ja yhä
nytkin, demokraattisemmissakin systeemeissä, lähes aina kielteistä, pahan
toivomista, mustamaalaamista ja oman aseman parantamiseen tähtäävää toimintaa,
lähipomojen nuoleskelua, sanalla sanoen itsekästä ja moraalitonta toimintaa.
Siksi väärä ilmianto on aina oire jostakin isommasta ongelmasta.
Luin äskettäin
tietokirjaa, jossa esitettiin toiseen maailmansotaan liittyvä tulkinta, että
toista vahingoittavalla toiminnalla, kiduttamisella ja tappamisella on
evolutionistiset, jopa sosiaalidarwinilaiset syynsä. Sen mukaan on ihmisten,
eläinten tavoin, selviytyäkseen kovassa kilvassa syötävä toisiaan,
epäinhimillistettävä vihollinen, tuhottava hänet ja lyötävä kilpailijaa
lamaannuttavasti lujaa ajatuksella ’vahvin voittakoon ja heikoin sortukoon’.
Ja että tämä olisi perimmäinen selittävä tekijä sille, miksi ihmiset tekevät ja
toivovat pahaa toisilleen. Herää kysymys, eikö nykyihminen todellakaan ole
kehittynyt sitten neandertalilaisen, joka hävisi jo noin 30.000 vuotta sitten.
Onko kaikki tämä kultivoitu käytös, tietoisuus ja oppineisuus vain pintaa.
Näyttää siltä,
että ihmisen pahuutta on jälleen alettu selittää evolutionismilla; sehän on
sillä tavalla helppo ja mustavalkoinen selitys, ettei näkemyksen mukaan ole oikeastaan
muuta mahdollisuutta kuin hyväksyä syvällä ihmisen sisällä uinuva pahuus ja
julmuus ja selittää pahat puheet siitä johtuvaksi. Liian köykäinen
selitysmalli, joka vapauttaa ilmiantajat vastuustaan. Ilmiantaja luulee pysyvänsä
tuntemattomana ja turvassa vähättelemällä pientä juoruiluaan ikään kuin se
poistaisi leiman kohteen otsasta. Tosiasiallisesti ilmiantaja leimaa myös
itsensä, sen osoittavat jo monet historian tarinat. Ne syyt ja polut, jotka
veivät viattoman kansalaisen leirille tai muihin ongelmatilanteisiin, selviävät
aina.
Esimerkiksi suotuisina poliittisina kausina ja kylmän sodan
päätyttyä rehabilitoitiin kymmenet tuhannet syytetyt ja syyttömänä tuomitut.
Jopa sisällissotien sekavissa tilanteissa kipeitä ja salattuja tekoja tehneet on
historiantutkimuksen keinoin pystytty identifioimaan. Panettelun kohteeksi joutuneiden
asema on joka tapauksessa aina heikko. Järkyttävintä lienee se, että menneisyydessä useimmat mestauksiin ja
teloituksiin johtaneet syytökset saivat alkunsa viattoman oloisista
vihjauksista, kateellisen tai kaunaisen työtoverin tai muun lähipiirin ihmisen
väärästä ilmiannosta. Nykyajan kovien arvojen maailmassa ilmianto voi vaarantaa uhrin asemaa työyhteisössään, johtaa kiusaamiseen, vähättelyyn tai jopa potkuihin. Tämän takia on tärkeää puhkoa menneisyyden
mätäpaiseiden lisäksi myös nykyisiä. Jos pakenemme kaikki keinot hyväksyvän evolutionistisen
selitysmallin taakse, työ- ja muiden yhteisöjen sisäinen tervehdyttäminen ei onnistu.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti