Reijon inkeriläinen äiti Elsa pelkäsi koko ikänsä palauttamista Neuvostoliittoon: Lapset eivät saaneet avata ovea, koska siellä saattoi olla miehet, jotka vievät äidin. Kenellekään ei saanut kertoa äidin inkeriläisyydestä. Edes äidin työpaikassa kukaan ei tiennyt hänen taustastaan. Elsa oli yksi niistä 63.000 inkeriläisestä, jotka tuotiin saksalaisten miehittämältä Inkerinmaalta taisteluja pakoon Suomeen. Vuodenvaihteessa 1944–45 noin 55.000 inkeriläistä lähetettiin takaisin, 4000 pakeni Ruotsiin, 4000 jäi Suomeen. Osa Suomeen jääneistä piileskeli vuosia. Elsan pelasti se, että hän meni naimisiin suomalaisen miehen kanssa. Nykyään inkeriläisistä asuu Suomessa noin 60.000, Venäjällä 20.000 ja Virossa noin 8000. Jonkin verran myös Ruotsissa ja muualla.
Lean mummo Katri vietiin hyytävän arktiselle alueelle leirille, Tiksiin Jamalin
niemimaalle Siperiaan. Neuvostoliiton sisällä etnisistä syistä karkotettujen, noin 2,3 miljoonan ihmisen, joukossa Katri
oli vain numero ’kansanvihollisten’ listalla. Hän selvisi tuhansien muiden
kuihtuessa heikon ravinnon ja kurjien olojen heikentämänä. Stalinin vainoissa
arvellaan kuolleen 20–30 miljoonaa ihmistä. Yksin Sandarmohon teloituspaikalla Karhumäen lähellä Venäjän Karjalassa teloitettiin
noin 9000 ihmistä, muiden muassa vajaa 1000 suomalaista ja saman verran
karjalaisia. Monien mutkien kautta Katri
asettui perheineen lopulta Petroskoihin. Mieskin vapautui leiriltä 1953. Lean
isä Santeri siirsi perheensä Suomeen,
kun presidentti Koivisto edesauttoi
inkeriläisten paluumuuttoa 1990. Iso kierros oli tehty siitä kun suomalaisia
siirrettiin mm. Savosta ja Karjalasta Inkerinmaalle 1600-luvulla.
Tieteen päivien (13.–17.1.2021) teemana
on tällä kertaa ”Hyvä ja paha tieto”. Omassa paneelissani teemaa käsiteltiin
inkeriläisten ja punapakolaisten vaiheikkaiden kohtaloiden kautta. Kanssani
olivat keskustelemassa tietokirjailija ja toimittaja Lea Pakkanen, tohtori Reijo
Rautajoki ja dosentti Jussi Nuorteva.
Ks. keskustelu:
https://www.youtube.com/watch?v=CmN7cJmecVM
Teemasta myös Tieteen Päivien
kirjassa Hyvä ja Paha tieto (Gaudeamus,
2021, https://kauppa.gaudeamus.fi/sivu/tuote/hyva-ja-paha-tieto/2769523
oleva artikkeli:
Lähteenmäki Maria, Hyvä itä, paha länsi? Punapakolaiset idän
ihmemaassa, s. 64–79.
Ks. myös teokset:
Lea ja Santeri Pakkanen, Se tapahtui meille. Isän ja tyttären matka
inkerinsuomalaisuuteen. Gummerus 2020.
Reijo Rautajoki, Vaiettu vaellus. Inkeriläisten leirit
1942-44. Siirtolaisuusinstituutti 2020.
Kaikki Tieteen Päivien esitykset on katsottavissa video-lähetyksinä you tubesta: https://www.youtube.com/c/Tiedetv/videos
Mitä on tutkittu tieto?
Tieteen päivät olivat avaus Tutkitun tiedon teemavuodelle. Tutkittu tieto taistelee kaikkea
valetietoa, manipuloitua tietoa, ei-dokumentoitua tietoa vastaan ja palauttaa
maailmaa raiteilleen. Tutkittu tieto
tuotetaan tarkkojen kriteerien raamissa. Tutkimusprosessin jokainen askelma, jokainen valinta tulee perustella jokaisen tutkimuksen osalta. Jo lähtökohtaisia kriteereitä ovat
tutkijoiden pätevyys kyseiseen tehtävään, lähdepohjan ja koealustan testaus,
datan määrä ja laatu, menetelmät, käsitteet, teoreettinen selityskehys,
mallinnuksen perusteet, eettisyys, avoimuus, tieteen tekemisen autonomisuus ja
saavutettavuus. Tutkitun tiedon on täytettävä kaikki mainitut kriteerit. Koska
kriteerit ovat näinkin monipuolisia ja vaativia tarvitsemme tutkitun tiedon
tuottamiseen korkeatasoiseen tutkimukseen varta
vasten koulutettuja ammattilaisia. ’Mies kadulta’ ei osaa tuottaa tutkittua
tietoa. Tutkittu tieto ei ole mielipide tai luulo.
Tutkitun tiedon tuottaminen
vaatii aikaa, rahaa ja henkisiä
resursseja yhteiskunnallisen ja poliittisen tahtotilan lisäksi. Tutkitun
tiedon tuottaminen on kuin tehdasprosessi, joka alkaa laajoista ja tarkoista raaka-ainehankinnoista
ja päättyy jalostetun tiedon levittämiseen, markkinointiin ja hyödyntämiseen.
Edellä listattujen tutkitun
tiedon kriteereiden täyttäminen ei kuitenkaan yksin riitä. Jokainen tutkimus edellyttää lopuksi vielä vertaisarvioitua ja julkista johtopäätösten esittelyä ja tulosten yhteiskunnallisen käyttökelpoisuuden,
relevanssin, pohtimista. Koko prosessi on tiedeyhteisön itsensä (mutta myös
rahoittajien) kontrolloimaa ja haastaa tutkijat olemaan alati tarkkoja,
huolellisia, rehellisiä ja erittäin ahkeria hyödyntämään kaikkea mahdollista
alansa tietotaitoa. Koska kaikki tutkimuksenteon osa-alueet ovat pohdittavia,
neuvoteltavia, kestäviksi ja valideiksi arvioitavia, vie tutkimusprosessin
läpivienti vuosia. Mega-hankkeissa jopa vuosikymmeniä.
Lyhyesti sanottuna valetieto ja populistinen tieto
poikkeavat tutkitusta tiedosta siinä, että niitä ei voida kestävillä
lähdeaineistoilla ja päättelyillä näyttää toteen. Ajatellaanpa vaikkapa vain
Yhdysvaltojen vaalien vilppisyytteitä, jotka kuivuivat kokoon. Valetieto on
kuin huhu, joka kiertää suusta suuhun, ja muuttuu matkalla toiseksi, kuin mitä
se lähtiessä oli. Valetieto syö
järjestäytyneen yhteiskunnan kivijalkaa, altistaa ennakkoluuloille,
muukalaisvihalle, väkivallalle, epäjärjestykselle, kaaokselle. Voi myös kysyä, tuottaako valetieto koskaan
italialaisen yläluokkaisen ajattelijan Tuomas
Akvinolaisen jo 1200-luvulla mainostamaa ’yhteistä hyvää’, jonka ensisijainen sanoma on, että tutkijoidenkin
(kuten muidenkin) tehtävänä on palvella
toisia.
Tutkitulla tiedolla noustaan vilpillisesti ja
tarkoituksenhakuisesti tuotettua ja käytettyä tietoa vastaan, osoitetaan
epälooginen ja satunainen kehäpäättely kaltevaksi alustaksi päätöksenteolle
kaikilla elämän tasoilla ja aloilla.
Isompi ongelma, ja kiinnostava
tutkimuskohde sinänsä, on kuitenkin se, miksi ihmiset, joille osoitetaan
tutkitusti jokin tieto valetiedoksi, haluavat uskoa siihen silti. Usko
valetietoon kytkeytyy yhteiskunnallisten piirien keskinäiseen taisteluun
vallasta. Tiedon hallinnassa ja levittämisessä on nimenomaan kyse vallankäytöstä,
resurssien omistamisesta, saneluoikeudesta, arvottamisen oikeellisuudesta, hegemoniasta.
Pohjoismaalaisina oletamme, että juuri demokraattisesti hallituissa valtioissa
tutkitun tiedon arvo on korkeampi kuin yksinvaltaisissa järjestelmissä, joissa
tietoa, myös tutkittua tietoa, käytetään yksinvaltiuden tai harvainvallan
pönkittämiseen. Tässä piilee keskeinen tutkijoiden, ja myös median edustajien, yhteiskunnallisen vastuun arvovalinta:
tuemmeko valetiedolle tai vajavaiselle tiedolle perustuvaa yhteiskunnallista
järjestelmää vai emmekö.
Tutkittu tieto ei välttämättä ole puolueetonta tai
yleisesti hyväksyttyä, mutta se on rehellistä ja perusteltua. Se on niin kauan
pätevää, kunnes tarkasteltavasta teemasta saadaan uutta tieteellistä näyttöä,
sitä päivitetään alati. Se on
luonteeltaan myös kumulatiivista:
entisen tiedon päälle rakentuvaa, sitä haastavaa, monta kertaa myös
kyseenalaistavaa.
Seuratkaa Tieteen päivien
esitelmiä livenä tai videoilta jälkikäteen, kyllä ne aina amerikkalaiset
saippuaoopperat voittavat!
Näillä sanoilla parempaa tätä
vuotta 2021!