Tieteen
Päivät, teemana ’Sattuma’
Pieni
juhlasali 9.1.2015, klo 10–12, Helsingin yliopisto
Maria
Lähteenmäki
Arktisten
alueiden ja Suomen historian professori, Itä-Suomen yliopisto
Suomen
ja Skandinavian historian dosentti, Helsingin yliopisto
Tieteen vapaudella ja luovuudella kohti tulevaa
Kun vuosikymmeniä
sitten opin lukemaan ja kirjoittamaan, oli ensimmäisen lukuvuoden oppikirjana Lasten oma aapinen. Monet minua
vanhemmat ja nuoremmat muistavat hyvin tuon 1950-luvun lopusta 1970-luvun
alkuun saakka käytössä olleen punakantisen kirjan, jonka kansikuvassa suuren
A:n eli Aapislinnan portilla istuu satuolento yllyttämässä lapsia rakentamaan
sanoja ja niistä tarinoita. Kirjan tekstit ovat kautta linjan vanhaa kansakoulujen
lukukirjagenreä, missä koti, isänmaa ja uskonto -sidonnaisuudet ovat lukujen läpitunkevana
juonteena. Oppikirjan tekstejä kuitenkin päivitettiin 1967, ja aivan uusia
maailmoita avaavat sanat, kuten televisio,
kuuraketit ja lähiöiden tornitalot,
alkoivat teoksen välittäminä tulla osaksi suomalaislasten orastavaa yhteiskunnallista
tietoisuutta. Noiden sanojen myötä uusi aika astui oppikirjoihin.
Olen sattunut syntymään aikana, jolloin kaikki
tuntui olevan liikkeessä. Koululaisena olin todistamassa 1960‒70-luvun vaihteen
valtavaa rakennemurtumaa ruohonjuuritasolta. Muutokset olivat niin suuria, että
ne jäivät pienen tytön mieleen lähtemättömästi muokaten maailmankuvaa. Kotipuolessani
Lapissa murtuma näkyi hyvin konkreettisesti; kylänraitit tyhjenivät nuorista
aikuisista, jotka lähtivät joukoittain Etelä-Ruotsin työmarkkinoille, allasevakot
siirtyivät kuivempiin kyliin kun Euroopan suurin tekojärvi levitti joet ja
muutti ilmastoa, kuten meidän kylän vanhat ihmiset sanoivat tuolloin. Aloitettiin myös peltojen paketointi, mitä me lapset
kokoonnuimme nenät vastakkain ihmettelemään. Miten ikinä se olikaan
mahdollista?
Nuorten ihmisten
näkökulmasta kaikessa tuossa eletyssä ja koetussa murroksessa oli tekemisen ja
eteenpäin menemisen meininki. Saksalaiset matkailijat löysivät Lapin
massaturisminsa kohteeksi 70-luvun alussa ja me nuoret saimme uudenlaisia
kesätöitä tunturien juurille pykätyistä matkamuistokojuista ja kahviloista ja
minäkin pääsin opettaman saksalaisille kullanhuuhdontaa. Vanhemmat kulkijat matkasivat
Lappiin kaksikerroksisissa busseissa, nuoremmat liftasivat kitarat selässä. He
laulelivat nätisti rauhasta ja rakkaudesta, mutta Lapin sodasta heidän
koulukirjansa eivät kuulemma olleet kertoneet mitään. Olimme syvästi
loukkaantuneita ja lähetimme tuohtuneita terveisiä Länsi-Saksan
kouluhallitukselle, joka näin hävyttömästi oli vääristellyt ja pimittänyt
historiaa. Minua, tuolloin juuri 17 vuotta täyttänyttä nuorta, huimasi myös
ajatus, että kokonainen valtio saattoi valehdella itselleen, ja ettei
ainoastaan ne sanat, joita julistettiin kovaan ääneen olleet propagandistisia
tai johdattelevia, vaan ehkä vieläkin enemmän sellaisia olivat ne sanat, jotka
tarkoituksellisesti jätettiin ääneen lausumatta ja muistamatta. Sanotaan, että
juuri 17-vuotiaana ihminen on yhteiskunnallisesti herkimmässä omaksumisen iässään.
Minusta tuntuu, että väite pitää paikkansa.
Vaikka jotkut
menettivät 1960‒70-luvun vaihteen ryminässä työnsä ja kauhistelivat liian
kiihkeänä rynnistävän ’nykyajan’ turmelevan kaiken totutun ja tutun, liike
tuntui olevan kaiken kaikkiansa kuitenkin kohti parempaa uutta. Poliittisten
päättäjien päämääränä tuntui olevan yksimielisesti hyvinvointivaltion
rakentaminen, vaikka kuljettava tie tuntui olevan toisinaan liiankin
kivikkoinen ja soukka. Yhteistä poliittista tahtotilaa todisti asteittain
toteutettu peruskoulu-uudistus, jonka murtuman me Lapin oppikoululaiset
kohtasimme ensimmäisinä. Menimme pääsykokeiden kautta oppikouluun, mutta
tulimme ulos peruskoululaisina. Olimme närkästyneitä ettemme saaneet lopputodistusta
oppikoulun suorittamisesta vaan jostain epämääräisestä peruskoulusta, kunnes
oivalsimme, että oppikoulu edusti homeelta haiskahtavaa suljettua ja mennyttä maailmaa,
peruskoulu raikasta ja mahdollisuuksille avointa tulevaisuutta. Olimme siis onnekkaita kun pääsimme osallisiksi uudesta emmekä jääneet kiinni vanhaan.
Ikäluokkani nuoriso oli
yhteiskunnallisia ajan rientoja seuraavaa, elimmehän kuumimman poliittisen
nuorisoliikkeen jälkimainingeilla, historiallisen käänteen rajalla kuulostellen
sekä vanhaa kumua että lupaavia uusia rytmejä. Aloittaessani opinnot Helsingin
yliopistossa, kävin oitis tutustumassa Vanhaan ylioppilastaloon, jonka
valtauksen 10-vuotismuistoa entiset nuoret kaihoisasti vaalivat juuri
helsinkiläiseksi tuloni vuonna 1978. Kuuluin niihin ensimmäisiin ikäluokkiin,
jotka hyppäsivät alta sulavalta - yltiöpolitisoituneen opiskelijaliikkeen - jäälautalta epäpoliittiseksi koettuun ainejärjestötoimintaan.
Yliopisto elää ja
sykkii aina yhteiskunnallista aikaansa, ja opiskelijaliike tempoilee samassa
tahdissa. Opiskeluaikanani, 1970‒80-luvun vaihteessa, elettiin hyvinvointiyhteiskunnaksi
nimetyn järjestelmän parhailla laineilla ja vahvassa tulevaisuuden uskossa,
mitä siivitti taloudellinen nousukausi ja vahvistuva demokratisoitumiskehitys.
Kaikki kukat saivat kukkia, ja mitä moninaisimmat uudet tieteenalat, esimerkiksi
historiassa mikrohistoria, naishistoria ja marginaalien historia valloittivat meidän nälkäisten nuorten tutkijoiden mielet.
1990-luvun alussa,
assistenttiaikanani, illuusiot romahtivat, mutta vain osalta väestä. Me, jotka
olimme sattuneet sijoittumaan
yliopistoinstituution suojiin ennen suurta romahdusta, kauhistelimme ajan
ankaruutta vain aamulehteä lukiessamme. Ajan opetus oli minulle yhtäältä se,
että kovienkin murtumien syvällinen kokeminen on aina suhteellista ja
valikoivaa, toisaalta 90-luvun alun lamavuosina konkretisoitui se, että murroskausien
kokemusten intensiteetti ja muistettavuus sitoutuu aina kokijan ikään ja sosio-ekonomiseen
asemaan, asuinpaikkaan ja kulloisenkin historiallisen käänteen rajuuteen. Yhteiskunnallisen
murtuman pimeä puoli on se, että se tiputtaa aina osan väestä mustaan aukkoon, syrjäyttää
ja nöyryyttää.
Kuten näistä omakohtaisten
muistikuvieni katkelmista käy ilmi, ikäluokkani on varttunut monien
yhteiskunnallisten murrosten läpi. Tämä selittää ainakin osittain sen, miksi
minusta tuli tutkija.
Tietysti on jossain
määrin illuusiota, että juuri minun ikäkohorttini olisi kokenut enemmän murroskausia
kuin sitä nuoremmat tai vanhemmat sukupolvet. Ovathan yhteiskunnalliset
käytänteet, hallitsemisen tavat ja työelämä muutoksessa koko ajan, mutta
toisinaan – kuten nyt – muutos tuntuu ravistuttavan kovemmin ja koskettavan laajempia
piirejä kuin jonain toisina aikoina. Kun itse nuorena tyttönä niin sanotusti
avauduin yhteiskunnallisten ilmiöiden ymmärtämiselle 60-luvun lopulla, lattia
keinui tunnistettavasti ja rajusti. Nyt tilanne näyttää – tosin aivan eri
perspektiivistä katsottuna – samantyyppiseltä. Ikkunat helisevät ennen vakaina
pidetyissä instituutioissakin (kuten yliopistoissa), tärisyttävät niiden kivijalkoja
ja rakenteita, mutta notkahduttavat myös kansantalouden perustaa sekä valtiollista
julkikuvaa ja itseymmärrystä.
Parhaillaan läpi-elettävää
rakenteellista järistystä on verrattu jopa ensimmäisen teollisen vallankumouksen
aiheuttamaan pyörremyrskyyn, joka repi kaiken vanhan juurineen päivineen. Ehkä
se on liikaa sanottu, mutta meihin yliopistolaisiin nämä nykyrytinät tuntuvat
sattuvan syvällisemmin kuin aikaisempien murtumien kohinat. Tieteen tila -raportissaan Suomen
Akatemia kärventää muutenkin niukaksi jäänyttä tutkijarauhaamme muistuttamalla,
että Suomi on viime vuosina jäänyt huolestuttavasti jälkeen monista
verrokkimaistaan. Joku toinen on taas ikävästi summannut, että Suomessa kyllä
tehdään hyvää tutkimusta, mutta ei tiedettä. Kaiken lisäksi
yliopistolaitoksemme on hajanainen, väki jumittunut kotiyliopistoihinsa emmekä
ole ymmärtäneet poisvalita – kuten
nykyilmaisu kuuluu – tuottamattomia rönsyjä, millä tarkoitetaan sekä ihmisiä, laitoksia
että oppialoja. Kylmää ja karua kerrontaa, toden totta.
Asiantilan kohentamiseksi ja tutkijoiden ja
päättäjien yhteen saattamiseksi ex-kansleri Kari Raivio esittää perustettavaksi
uusia ’tieteen asiantuntija’ -toimia Valtioneuvostoon ja ministeriöihin.
Auttaako tässä lisä byrokratia, joku voisi kysyä. Myönnetään kyllä, että Raivion
korostama tiedemyönteisempi asenneilmasto esimerkiksi mediassa ei olisi
pahitteeksi. Populismi jyllää jo siihen malliin ainakin historian alalla, että
ei-viihdyttävät perustutkimukset jäävät hyllyyn, jos ne ylipäätään ovat
päässeet kustantajien seulan läpi julkaistaviksi, puhumattakaan siitä, että niitä
voisi löytää juurikaan lehtien arviointipalstoilta. Tämä huomiotta jääminen taas saa
nuoret tutkijat kirjoittamaan kevyttä ja myyvää tarinaa, joka ei todellakaan
vie Suomen tiedettä yhtään eteenpäin. Opetustyössä taas näkyy nuorten taito ja kyvykkyys
kopioida ja imitoida kansainvälisiä käsitteitä, mallinnuksia ja tulkintoja;
vastausta vaille jää vain se, minne se oma ajattelu jäi? Opetammeko jatko-opiskelijoitamme
liian muotosidonnaisiksi ja laskelmallisiksi sen sijaan, että yllyttäisimme
heitä omaperäisiksi ja luoviksi tutkijoiksi?
Maailma ja
maailmallisen menon hallitseminen ovat monimutkaistuneet, haastetta moninkertaistavat
tehtäviin ratkaisuihin liittyvät kotimaiset sisäpoliittiset sidokset, paineet,
odotukset ja tavoitteet. Eniten olen näinä viime aikoina ollut kuitenkin huolestunut
akateemisen tieteen ja sen tekemisen vapaudesta ja luovuuden unohtamisesta.
Äskettäin Valtioneuvoston asiantuntijaelin Tutkimus-
ja innovaationeuvosto antoi tutkimuspoliittisen linjauksensa vuosille
2015‒2020, missä se korostaa korkeakoulujen radikaalia uudistamista, tiukkaa
profiloimista ja tutkimustulosten yhteiskunnallisen vaikuttavuuden lisäämistä.
Koska neuvoston linjaukset vaikuttavat suoraan hallitusohjelmiin, on ne
otettava hyvin vakavasti.
Olen neuvoston kanssa samaa
mieltä yliopistojen profiloinnista, mutta en niinkään kansallisesta kuin
kansainvälisestä: niin pienellä tiedebudjetilla kuin mitä Suomella on
tarjottavanaan, ei ole varaa lähteä huippukalliiden alojen tukemiseen, vaan on
valittava sellaisia profiloitavia aloja, joita muualla, ison rahan maissa, ei
tehdä. Strategiapapereita lukiessa soisin näkeväni myös ’luovuuden ja intohimon mahdollistamisen’, ’omaperäisyyden’ ja ’tilan
tekemisen’ -käsitteiden ilmestyvän lukuisiin liikkeellä oleviin tulevaisuuden
luotauksiin. Ilman luovuudelle annettavaa tilaa ja tutkimusrauhaa ei meillä
tulevaisuudessa ole mitään asiaa huipulle – eikä edes keskitasolle. Välillä
tuntuu kuin olisimme sähköjäniksiä; menemme kyllä eteenpäin, mutta turhan monen
sivuhypyn kautta.
Monissa piireissä on
viime aikoina noussut harras innostus ja suorastaan kilpapuhunta ’poliittisesti ohjatun tutkimuksen’
vahvistamisesta, mikä tarkoittaa käytännössä kohdennettujen tilaustutkimusten
lisääntymistä. Tässä mallissa uhkakuvana on, että professoreistakin tulisi entistäkin
tiukemmin valtionhallinnon käskyläisiä, mikä ei ole missään suhteessa
professoreiden koulutus- ja osaamistasoon, tieteen vapauden prinsiippiin eikä
liioin ammatilliseen identiteettiimme. Tässä ei voi muuta kuin muistuttaa siitä yhteisen hyvän ajatuksesta, että kukin kansalainen palvelkoon yhteiskuntaa ja
valtiota kykyjensä mukaan.
Mutta ei niin huonoa,
etteikö jotain hyvääkin. Myönteistä nykyisessä työelämän murroksessa on oman
ammattikuntani kannalta se, että kehittämistyö, innovaatiot sekä sosiaalista
vuorovaikutusta, moraalia, politiikkaa ja koulutusta koskevat asiat sekä
osaamisen varmistaminen tarvitsevat osaavia ihmisiä myös tulevaisuudessa. Korkean
koulutuksen ammattialat tulevat säilymään siinä missä vähän koulutusta vaativat
alat koneistuvat.
***
Tässä elettävässä
yhteiskunnallisessa rakennemuutoksessa on myönteistä myös se, että murtuman
syvyys panee meidät kaikki ottamaan kantaa yhteisen tulevaisuutemme
suunnasta. Meitä monen murroksen läpikäynyttä ikäluokkaa murtumat eivät pelota, sillä ne tuovat
aina myös toivoa ja iloa tulevasta. Muutos on mahdollisuus. Mitä taas tulee
tutkijoiden luovuuden mahdollistamiseen ja tilan tekemiseen, en malta olla
siteeraamatta historian professori Väinö Voionmaata, joka esitti jo sata vuotta
sitten, että tieteellinen työ on keskitettävä erillisiin tiedeakatemioihin. Näen, että olemme jo matkalle siihen suuntaan.
Arvelen myös älykkäiden säätiöiden kasvavan roolin
mahdollisimman itsenäisen ja yleishyödyllisen tieteen rahoittajana. Kaiken
kaikkiansa luulen, että nykykuhinan jälkeen tiedemaailma ja yliopistolaisten työnkuvat ja -jaot tulevat eriytymään tasapainoisesti ja aikaisempaa selkeämmin
yhtäältä korkeatasoiseen, kunnolla resurssoituun tutkimuksen tekemiseen ja
siihen perustuvaan tutkijakoulutukseen, toisaalta poliittisesti ohjatun soveltavan
tutkimuksen tuottamiseen ja siihen liittyvään laajempien joukkojen opetukseen.
Nykyisessä kehityksessä
on myös positiivista se, että kaikki ovat yksimielisiä siitä, että muutos on
väistämätön. Nyt on tullut se aika, kuten puheenvuoroni alussa mainitsemani aapisen kirjoittajille 1960-luvun lopussa;
sanat ja niihin sisältyvät avaruudet on päivitettävä. Olisiko nyt television,
kuurakettien ja tornitalojen sijalle kirjoitettava digitalisoituneeseen aapiseen ’esineiden
internet’, ’opettava tehdas’ sekä ihmisten ja tekoälyllisten laitteiden vuoropuhelu,
vai mitä? Se on meidän yhdessä päätettävä.
Kiitokset
Aivan lopuksi haluan kiittää työpaikkaani Itä-Suomen yliopistoa, tutkimusteni kustantajaa Suomalaisen Kirjallisuuden Seuraa sekä ennen muuta Professoriliittoa osakseni tulleesta merkittävästä huomionosoituksesta.
Ei varmaankaan ole mitään sen arvokkaampaa palkintoa kuin oman ammattikunnan
osoittama kiitos; tämä on akateemisen taipaleeni huippuhetki, joka lämmittää ja
innoittaa mieltäni nyt ja aina.
Ohessa Vuoden Professori 2015 koko seremonia ja seminaari:
Ohessa Vuoden Professori 2015 koko seremonia ja seminaari: